BREMSER
Sikkerheten er alfa og omega. Derfor bør du regelmessig få kontrollert bremsene på et Citroën-verksted, for å unngå at bremselengden øker.
- Det bidrar til å holde systemet pålitelig, effektivt og holdbart over tid.
- Du får full kontroll over tromler, klosser, skiver og kalipere.
BREMSESERVICE
Prisen inkluderer deler og arbeid ved bytte av:
- Bremseklosser foran og/eller bak
- Eller bremseskiver og -klosser foran og/eller bak
- Eller trommelbremser bak
- Eller bremsevæske
- Og 15 visuelle kontroller utført av Citroëns spesialister
Få optimal bremseeffekt
- Når du har byttet bremseklosser på bilen, må de kjøres inn ved at du bremser lett flere ganger.
- Når du har vasket bilen, bør du bremse lett for å tørke delene.
- Bremsesystemet fungerer bare optimalt når støtdemperne og dekkene er i god stand.
Vær oppmerksom
Bremsesystemet skal reagere umiddelbart og nøyaktig når du bruker pedalen. Kontakt verkstedet hvis du opplever ett eller flere av slitasjetegnene nedenfor.
- Bilen trekker mot siden når du bremser: En sylinder eller kaliper kan sitte fast, eller et dekk kan være tomt for luft. Slitte støtdempere kan også føre til dette.
- Bilen vibrerer når du bremser: Dette skyldes sannsynligvis problemer med bremseskiver, en løs del eller slark i for- eller bakakselen.
- Bilen rister når du bremser: Hvis bremsene låser seg når du trår lett på bremsen, kan det være problemer med skivene, tromlene eller bremsebeleggene.
- Varsellampen for bremsene lyser: Håndbremsen er trukket til, bremsevæskenivået er for lavt eller bremseklossene er utslitt. Dette varselet må du ta på alvor.
- Bremsepedalen er hard: Dette kan skyldes feil i bremsekraftforsterkeren, hydraulikkslangene eller hydraulikkretsen, hjulsylindrene eller kaliperne.
- Bremsepedalen er myk: Pedalen synker inn, og du må pumpe for å bremse. Vær forsiktig. Dette er et tegn på et alvorlig problem med det hydrauliske systemet.